Akt zgonu – gdzie odebrać?

Gdy umiera bliska osoba, bardzo trudno jest zebrać myśli i zająć się formalnościami związanymi z przygotowaniem ceremonii pogrzebowej. W tym trudnym momencie nie wiadomo, od czego zacząć, gdzie się udać i w którym miejscu można zasięgnąć porady oraz otrzymać pomoc. Pierwszym krokiem, który należy wykonać, jest uzyskanie niezbędnych dokumentów, takich jak akt zgonu. Gdzie odebrać ten ważny dokument? 

W tym artykule odpowiemy na to pytanie. Wskażemy, dokąd należy się udać, co będzie potrzebne do załatwienia tej sprawy oraz z jakimi kosztami się to wiąże. 

Czym jest akt zgonu i do czego będzie potrzebny?

Podstawowy dokument, który należy okazać we wszystkich instytucjach oraz w zakładzie pogrzebowym, to właśnie akt zgonu. To jeden z kluczowych dokumentów, który jest wystawiany przez urząd stanu cywilnego. Aby go uzyskać, należy dostarczyć kartę zgonu oraz wylegitymować się dowodem osobistym, a także okazać dowód zmarłej osoby. 

Dokument może zostać wydany członkom rodziny lub osobom do tego uprawnionym. Zawiera takie dane, jak imię i nazwisko, data i miejsce urodzenia oraz śmierci. Akt zgonu potrzebny jest do załatwienia takich formalności, jak zamknięcie kont bankowych, sprawy spadkowe, notarialne i inne. 

Jak uzyskać akt zgonu?

Aby załatwić ten dokument, należy pobrać od lekarza lub ze szpitala kartę zgonu, z którą należy się udać do urzędu stanu cywilnego. Akt zgonu wydawany jest najczęściej od ręki. W urzędach zazwyczaj przeznaczone są do tego specjalne okienka, by rodzina i bliscy nie musieli zbyt długo czekać.

 Dowód osobisty zmarłej osoby jest od razu unieważniany poprzez odcięcie rogu dokumentu. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów, firma Sacrum proponuje nieodpłatne wyrabianie aktu zgonu w Urzędzie Stanu Cywilnego w Katowicach, wystarczy zgłosić się do naszego biura z kartą zgonu oraz dowodem osobistym osoby zmarłej

Po zgłoszeniu zgonu urząd wydaje najbliższym członkom rodziny dwa bezpłatne odpisy aktu, osobą o dalszym pokrewieństwie lub obcym jeden odpis. 

Jak uzyskać akt zgonu?

Jeśli potrzebne są kolejne kopie, wiąże się to z uiszczeniem dodatkowej opłaty skarbowej i kolejnej wizycie w archiwum USC. Dokument jest niezbędny w wielu sytuacjach, takich jak wnioskowanie o zasiłek pogrzebowy i wypłata środków z ubezpieczenia. 

Czy akt zgonu należy przechowywać?

Akt zgonu to bardzo ważny dokument, który powinien być przechowywany w bezpiecznym miejscu na wypadek, gdyby kiedyś był potrzebny. Ważne jest, aby posiadać kopię w swoim domowym archiwum. 

Istotne jest także, by zabezpieczyć ją przed uszkodzeniem i zgubieniem. Jeśli jednak nie mamy kopii aktu zgonu, można wystąpić do urzędu stanu cywilnego z prośbą o odpis. Jest to możliwe również online, co skraca i ułatwia proces ubiegania się o dokument, który potrzebujemy. 

Akt zgonu – podsumowanie

W sytuacji, kiedy umiera bliska osoba, akt zgonu jest podstawowym dokumentem, który należy okazać w celu załatwienia niezbędnych formalności. Począwszy od wizyty w ZUS, poprzez banki, ubezpieczycieli, aż po zakład pogrzebowy, który będzie organizował uroczystość pogrzebową. Akt wydawany jest w urzędzie stanu cywilnego od ręki. Wystarczy karta zgonu i dowód osobisty osoby zmarłej oraz ubiegającej się o wystawienie dokumentu.