Organizacja pogrzebu - o czym pamiętać?

Kiedy nadchodzi czas pożegnania z bliską osobą, trudno jest zebrać myśli i skupić się na organizacji uroczystości pogrzebowej oraz na wszelkich formalnościach z nią związanych. Kluczowe jest znalezienie odpowiedniego zakładu pogrzebowego, którego pracownicy pomogą, udzielą wsparcia i odpowiedzą na trudne pytania dotyczące pochówku. W naszym artykule podpowiadamy, o czym należy pamiętać i jakie kroki podjąć, gdy odejdzie ktoś bliski. 

Poinformuj rodzinę

Pierwszą i jedną z najważniejszych rzeczy jest poinformowanie rodziny, przyjaciół i wszystkich bliskich osoby zmarłej. To jeden z najtrudniejszych momentów, w którym pojawia się wiele pytań, na które trzeba udzielić odpowiedzi. Część z nich dotyczy daty i miejsca pogrzebu, warto więc, by takie rozmowy przeprowadzać po wstępnych rozmowach z wybranym zakładem pogrzebowym.

Współpraca z rodziną może okazać się bardzo pomocna. Można podzielić się obowiązkami, tak, by nie brać na siebie całego ciężaru organizacji pogrzebu. Radzimy, aby w tych trudnych chwilach przyjąć pomoc najbliższych i skorzystać z ich doświadczenia. Być może byli w podobnej sytuacji i wiedzą, co sprawia największą trudność. Najważniejsze jest to, by podzielić się zadaniami tak, aby organizacja nie spadła na jedną osobę.

Załatw formalności

Gdy umiera ktoś bliski, pierwszą i najważniejszą rzeczą jest zgłoszenie tego do urzędu stanu cywilnego. Zanim to nastąpi, trzeba odebrać od lekarza lub od innej osoby, która stwierdza zgon, tak zwaną  kartę zgonu. Zawiera ona najważniejsze informacje o osobie zmarłej, takie jak imię, nazwisko, data urodzenia, przyczyna zgonu, czy stan cywilny. Karta ta zostaje przekazana do urzędu stanu cywilnego i na jej podstawie zostaje wystawiony akt zgonu. Dokument ten to podstawa do organizacji pogrzebu. Jest również potrzebny do ubiegania się o zasiłek pogrzebowy z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. 

Po załatwieniu formalności przychodzi czas na omówienie szczegółów z zakładem pogrzebowym. To czas na decyzję dotyczącą pochówku, rodzaju ceremonii i jej elementów oraz wyboru akcesoriów pogrzebowych. Zakład pogrzebowy Sacrum oferuje swoim klientom kompleksową obsługę organizacji ceremonii pogrzebowej w tym również załatwiania aktów zgonu w Urzędzie Stanu Cywilnego.

Zaplanuj ceremonię

organizacja pogrzebu o czym warto pamiętać

Na początku zastanów się, jaka powinna być ceremonia? Tradycyjna, a może kremacja? Czy pochówek ma być w grobie? Czy odprawiana będzie msza? Jeśli tak, to w jakim kościele? Na jakim cmentarzu zostanie pochowane ciało? Odpowiadając na te pytania oraz podczas ustalania szczegółów pogrzebu z pomocą może przyjść rodzina lub przyjaciele zmarłego. 

Warto zastanowić się również nad oprawą ceremonii. Czy ma jej towarzyszyć jakaś wyjątkowa muzyka, na przykład skrzypce? Czy będą wygłaszane mowy pożegnalne? 

Dodatkowo podczas organizacji pogrzebu trzeba pamiętać też o tym, że wiele ludzi przyjedzie z daleka i warto zapewnić im ciepły posiłek w restauracji lub w domu. W drugim przypadku warto skorzystać z usług firmy cateringowej. 

Pamiętaj także o organizacji transportu do miejsca ceremonii i cmentarza. Może warto rozważyć wynajęcie samochodu z kierowcą lub autobusu, jeśli gości będzie dużo. 

Znajdź odpowiedni zakład pogrzebowy

Organizacja pogrzebu – o czym pamiętać? Jeśli chcesz mieć pewność, że ceremonia zostanie dopięta na ostatni guzik, zaufaj zakładowi pogrzebowemu z dużym doświadczeniem i dobrymi opiniami. Jeśli jesteś z Katowic lub okolicy, zachęcamy do skorzystania z naszych usług. Cieszymy się dobrą opinią i wspieramy naszych klientów na każdym etapie organizacji ceremonii – począwszy od załatwienia formalności, poprzez zaplanowanie uroczystości, aż do pochówku bliskiej osoby.